mbarara2012.reismee.nl

Rugazi

Liefste lezers,

Vandaag zijn we verhuisd!

Van Mbarara naar Rugazi zaten we een tweetal uren in een taxi-busje gepropt, Uganda style. De komende 2,5 weken is het health center van Rugazi onze uitvalsbasis. We kregen een aangenaam huisje toegewezen met tot nog toe stromend water en elektriciteit. Vanaf morgen zullen we elke voormiddag helpen waar we kunnen in het health center. Er zijn ongeveer 70 outpatient patiënten per dag met uiteenlopende problemen. Als dat nodig is wordt de patiënt verwezen naar het ziekenhuis in Mbarara, waar we tot nog toe stage liepen.

In de namiddag krijgen we de fantastische kans om enkele dorpjes, zelfhulpgroepen en traditionele helers te bezoeken met onze lokale gids Dovina. Zij is een gezondheidswerker niveau 1, dit betekent een aanspreekpunt in de dorpen voor gezondheidsvragen. Ze kreeg hiervoor een korte opleiding gericht op preventie en het herkennen van mensen die een dokter nodig hebben.

Maar voor morgennamiddag vroegen en kregen we vrij om Mattie haar verjaardag te vieren! We trekken naar een lodge in de buurt waar we kunnen zwemmen en dineren met zicht op Queen Elisabeth National Park. Hopelijk kunnen we een verjaardag toveren om niet snel te vergeten!